Kameleon

Kameleon

Kameleon

Als het gaat over innovatie, is het effect van taalgebruik heel bepalend voor het succes. Om een verandering teweeg te brengen is de manier waarop een boodschap wordt overgebracht essentieel.

Innoveren heeft namelijk alles te maken met overtuigen en verleiden. Je wilt een bepaalde kant uit, daarvoor moet je mensen in beweging krijgen. Vaak betekent innoveren buiten je comfortzone stappen en iets dat je ‘altijd al zo deed’ anders doen, en dat is nu eenmaal spannend. Er moet dan ook echt een goede reden of motivatie voor zijn om dit te doen.

Heel belangrijk bij het op gang krijgen van een beweging of het doorvoeren van een verandering, is de taal. Het taalgebruik moeten passen bij de persoon met wie je communiceert. Het overtuigen van een verzorgende om het werk anders te doen gaat bijvoorbeeld op een heel andere manier dan een manager te bewegen tot een bepaald besluit. En dan hebben we nog de verzekeraar, de ICT’er, de controller, de huisarts, de leverancier, en noem maar op. Ook al gaat het om dezelfde innovatie, de boodschap klinkt steeds totaal anders.

Als innovatieadviseur is het dus de kunst om steeds je taal aan te passen aan de persoon met wie je spreekt. Een concreet voorbeeld. Stel dat er een nieuwe technologische oplossing beschikbaar is, en ik wil als innovatieadviseur de betrokkenen overtuigen om hiermee aan de slag te gaan. Dan vraag ik aan de zorgverlener: “kijk, dit is een nieuw apparaat. Hoe zou dit jou helpen om de zorg aan de cliënt te verbeteren, wat heb je daarvoor nodig?”. Maar naar de verzekeraar klinkt mijn boodschap heel anders, bijvoorbeeld: “deze innovatieve oplossing zorgt naar verwachting voor een hogere kwaliteit en doelmatigheid van onze zorg, ik ga graag in gesprek over de vergoeding”. Naar de controller mail ik ondertussen: “ik heb een voorstel van de leverancier, wil je even meekijken met de businesscase, volgens mij valt deze positief uit”.

Ik heb het dus over hetzelfde onderwerp, maar de belangen en de achtergrond van de ontvangers zijn zeer verschillend en dus de boodschap ook. Als innovatieadviseur ben je een soort kameleon die zich steeds aanpast aan de omgeving. Je leert gaandeweg verschillende talen spreken, doordat je in gesprekken snel genoeg merkt wat aanspreekt of wat niet.
Dat maakt het werk dan ook veelkleurig en veelzijdig!

Onze zorg- en hulpverleners - met uiteenlopende functies - schrijven regelmatig een persoonlijk blog over hun (werk)ervaringen, grappige anekdotes of ander interessant leesvoer. Ook komt er af en toe een gastblogger aan het woord. Kijk hiervoor op ons blog!

Ben jij op zoek naar werk met waardering?  Kijk op werkenmetwaardering.nl voor onze vacatures.

 

Reacties

Uw reactie

Zorg verdient waardering

www.leliezorggroep.nl

Waardeer mij

0900 258 258 3

Vragen? Advies nodig?

Neem dan contact op met een van onze adviseurs.