Interview met wijkverpleegkundige Prisca van de Haar in Eigen & Wijs Lokaal

Interview met wijkverpleegkundige Prisca van de Haar in Eigen & Wijs Lokaal

Interview met wijkverpleegkundige Prisca van de Haar in Eigen & Wijs Lokaal

Interview met Prisca van de Haar, projectleider VirtueleThuiszorg in coronatijd

Een leuk gesprek met de in Veenendaal woonachtige Prisca v.d. Haar. Zij is in eerste instantie wijkverpleegkundige en daarnaast werkzaam als projectleider VirtueleThuiszorg bij Curadomi, onderdeel van Lelie zorgroep.
Lelie zorgroep biedt zorg en hulpverlening in verschillende delen van Nederland, vanuit christelijke uitgangspunten. Voordat ik verder ga eerst een korte uitleg;

Wat is Virtuele Thuiszorg.
Virtuele zorg wil zeggen, dat de reguliere zorg wordt aangevuld met applicaties en apparatuur van VirtueleThuiszorg geboden door MobileCare. Curadomi blijft overigens het aanspreekpunt voor de dagelijkse zorg. (Bij problemen met de apparatuur is MobilCare het aanspreekpunt). Bij applicaties en apparatuur moet de cliënt denken aan b.v. zorghorloge, GPS tracker met alarmfunctie en sensoren in uw woning die helpen signaleren als uw gezondheid achteruit gaat en alarmeren in een noodsituatie. Maar ook slimme meetapparatuur, de Nettie Goedgeregeld app en beeldcontact met uw welzijnscoach.
Dat alles als extra en NIET als vervanging van de reguliere zorg. Indien u meer wilt weten er is een brochure Virtuele Thuiszorg te downloaden via de website. (www.curadomi.nl). En dan nu de vraag: wie is Prisca en wat doet deze coronatijd met haar en haar collega’s en haar cliënten.

Zij steekt van wal;
Behalve als Projectleider VirtueleThuiszorg is zij ook bezig met de opleiding tot wijkverpleegkundige en zij volgt hiervoor de studie Bachelor of Nursing (HBO Verpleegkundige). Deze opleiding legt een groot accent op generalistische beroepsuitoefening. Dat wil zeggen dat de nieuwe hbo verpleegkundige in alle sectoren van de zorg aan de slag kan. Een onderdeel van deze studie is praktijkervaring opdoen in de wijk. Vandaar dat zij in Veenendaal Zuidoost ongeveer 18 uur per week bezoeken aflegt aan cliënten. Zij hoopt in juli 2021 klaar te zijn met deze opleiding.
Op mijn vraag wat de coronatijd met haar heeft gedaan geeft zij aan, dat dit een andere benaderingswijze richting client vereist. Niet alleen mondkapjes, maar daar waar nodig ook met gebruikmaking van een beschermingspakket. In dat pakket zitten handschoenen, een medisch mond- en neusmasker (zoals in het ziekenhuis gebruikt wordt), een bril, schorten en desinfecterend middel. Cliënten hebben daar begrip voor. Zij is zeer tevreden over de wijze hoe de organisatie in coronatijd heeft gehandeld. Al zeer snel waren er duidelijke protocollen opgesteld en voorhanden. En ook liet de leiding duidelijk blijken, dat zij met het personeel zeer betrokken was. (dat hoor je weleens anders toevoeging journalist)

Indien het niet mogelijk is om de cliënten thuis te bezoeken bestaat er de mogelijkheid de cliënt virtuele zorg aan te bieden. Zorg op afstand meestal via de telefoon of soms ook via beeldbellen. Haar werkgever Curadomi biedt overigens de mogelijkheid tot corona sneltesten, zodat personeel kan worden getest en binnen 15 minuten een uitslag heeft. Dit voorkomt onnodige uitval van collega’s en zodoende komt de zorg voor de cliënt niet in gevaar. Zelf heeft zij juist de ochtend van het interview zelf de testen mogen afnemen bij collega’s.
Een heel nieuwe ervaring als je een staafje in de neus van je collega moet inbrengen. Maar eenieder is superblij dat deze mogelijkheid bestaat.
Prisca bedankt voor dit gesprek.

Door Erik Helmers
Uit: Eigen & Wijs lokaal (Veenendaal en omgeving), editie 52, pagina 10

Reacties

Uw reactie

Zorg verdient waardering

www.leliezorggroep.nl

Waardeer mij